Vergoeding van de zorgverzekering: Wat u moet weten


Kophuys Horen heeft bewust besloten om geen contracten met zorgverzekeraars af te sluiten. Toch is het mogelijk om een vergoeding te krijgen voor de aanschaf van hoortoestellen. We leggen graag uit waarom wij deze keuze hebben gemaakt, wat de voordelen zijn en de beperkingen.

Kwaliteit en toewijding

Bij ons draait alles om kwaliteit en service. We werken exclusief met toonaangevende merken hoortoestellen en maken gebruik van de nieuwste meetapparatuur om de hoogste kwaliteit te leveren. Of u nu kiest voor een toestel uit onze Brons- of Diamantklasse. Wij zijn specialisten in maatwerk en in-het-oor hoortoestellen. Elke hoortoestelaanpassing gebeurt persoonlijk en met de nodige tijd en aandacht.

Na de aanschaf houd het echter niet op. Mochten er problemen voordoen of bijstellingen nodig zijn, proberen wij dit zo snel mogelijk op te lossen. Gewoon bij u aan huis zonder hiervoor extra kosten in rekening te brengen.

Deze uitgebreide service en aandacht hebben echter een hoger prijskaartje dan de gemiddelde audicien. Zorgverzekeraars leggen tarieven op, die ten koste gaan van de kwaliteit en nazorg. Om de hoogste kwaliteit en beste service te garanderen, hebben we bewust besloten om geen zorgcontracten te ondertekenen.

Hoorprotocol en het SEMH-keurmerk

Zorgverzekeraars verplichten gecontracteerden te werken via een zogenaamd Hoorprotocol. Een onderdeel hiervan is een vragenlijst die bepalend is welke categorie hoortoestel geschikt is. Wij zijn van mening dat dit niet door een standaard vragenlijst bepaald kan en mag worden. Een hoortoestel is persoonlijk en dient samen met u te worden gekozen. Dit doen wij middels een persoonlijk adviesgesprek en door diverse hoortoestellen aan u te laten horen. Zo bepaald u zelf welk hoortoestel het beste bij u past.

Om kwaliteit te waarborgen, vereist de zorgverzekeraar een keurmerk. Terwijl de meeste audiciens aangesloten zijn bij StAr (Stichting Audiciensregister), hebben wij bij Kophuys Horen gekozen voor SEMH (Stichting Erkenning Medische Hulpmiddelenzorg). SEMH fungeert als een onafhankelijk en objectief platform dat de kwaliteit van hulpmiddelenzorg in Nederland bewaakt, behoudt en verbetert. Met dit hoogwaardige keurmerk kunt u vertrouwen op uitstekende zorg en kwaliteit.

Vergoeding aanvragen

Als u ervoor kiest om bij ons een hoortoestel aan te schaffen, dient u zelf een declaratie in te dienen bij uw zorgverzekeraar. Wij zorgen uiteraard voor de juiste documentatie en helpen u hierbij als u dit wenst. Er zijn echter enkele voorwaarden waaraan u moet voldoen om in aanmerking te komen voor vergoeding, deze kunnen variëren per zorgverzekeraar:

  • Minimaal gehoorverlies van 35 dB op het slechtste oor (gemeten bij 1, 2 en 4 kHz).
  • Geen declaraties voor een ander hoortoestel in de afgelopen 5 jaar
  • Indien u jonger bent dan 67 jaar, heeft u een recept van een KNO-arts of Audiologisch Centrum nodig, tenzij u al hoortoestellen draagt

Hoeveel krijgt u vergoed?

De exacte vergoeding varieert, afhankelijk van uw zorgverzekeraar en polis. Gemiddeld bedraagt de vergoeding €1000,- vanuit uw basisverzekering voor hoortoestellen. Let op uw eigen risico. Mogelijk heeft u ook een aanvullende verzekering die extra vergoeding biedt. Accessoires zoals opladers en afstandsbedieningen vallen meestal buiten de vergoeding. Tijdens een vrijblijvend adviesgesprek kan onze audicien u hierover specifiek informeren.

Belastingteruggave

Wist u dat de kosten van hoortoestellen aftrekbaar zijn? Zowel de kosten van de hoortoestellen zelf als alle bijkomende kosten kunnen worden afgetrokken. Gebruik onze handige rekentool om te berekenen welk belastingvoordeel dit u oplevert.

Wat uw keuze ook is, bij Kophuys Horen garanderen we dat u de beste oplossing voor uw gehoor krijgt. Wilt u meer weten of een vrijblijvende afspraak maken? Neem dan gerust contact met ons op. We kijken ernaar uit om u te helpen uw gehoorervaring te verbeteren.